MRF Turinio bankas MRF Turinio bankas
Prisijungti
Pagrindinis
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Privatumo politika DUK
Kultūros projektai žiniasklaidoje • 2025.08.05 11:42

In­ži­nie­riaus dar­bą iš­mai­nė į vy­te­lių py­ni­mą

Antikva
Antikva

Turinį įkėlė

In­ži­nie­riaus dar­bą iš­mai­nė į vy­te­lių py­ni­mą
Your browser does not support the audio element.

Ge­gu­žės 17 die­ną Pla­te­lių dva­ro svir­ne pri­sta­ty­ta tau­to­dai­li­nin­ko, vie­nin­te­lio Plun­gės ra­jo­ne li­ku­sio py­nė­jo iš vy­te­lių Vy­ta­ro Ged­vi­lo ju­bi­lie­ji­nė dar­bų pa­ro­da „Iš žil­vi­čio“. Pas­vei­kin­ti ama­ti­nin­ką tre­čio­sios au­to­ri­nės pa­ro­dos ati­da­ry­mo ir 60-ojo ju­bi­lie­jaus pro­ga at­vy­ko gau­sus bū­rys drau­gų, ko­le­gų, ar­ti­mų­jų ir šei­mos na­rių. Vi­si kaip su­si­ta­rę V. Ged­vi­lui lin­kė­jo atei­ty­je su­reng­ti dar ne vie­ną pa­ro­dą ir nu­ste­bin­ti nau­jais dar­bais.

š­ban­dė įvai­rias pro­fe­si­jas

V. Ged­vi­las kar­tu su vy­res­ne se­se­ri­mi Jū­ra­te gi­mė Ne­rin­gos ir Jo­no Ged­vi­lų šei­mo­je, Kre­tin­go­je. Tė­ve­liams ga­vus dar­bo pa­siū­ly­mus, 1971 me­tais vi­sa šei­ma per­si­kraus­tė gy­ven­ti į Plun­gę. Ma­ma dir­bo mo­kyk­los bib­lio­te­ko­je, o tė­ve­lis – nau­jai pa­sta­ty­to­je odos ga­myk­lo­je, bu­vo tie­ki­mo sky­riaus vir­ši­nin­ku. Bai­gęs vi­du­ri­nę mo­kyk­lą V. Ged­vi­las iš­vy­ko mo­ky­tis į Kau­ną, ten įsi­gi­jo šalt­kal­vio spe­cia­ly­bę. Vė­liau nea­ki­vaiz­džiai stu­di­ja­vo Vil­niaus in­ži­ne­ri­nia­me sta­ty­bos ins­ti­tu­te trans­por­to in­ži­ne­ri­ją, bet in­ži­nie­riu­mi dir­bo gal tik pu­sę me­tų. Plun­giš­kiui te­ko pa­ra­gau­ti ne tik su­vi­rin­to­jo, bet ir šalt­kal­vio, be­to­nuo­to­jo, sta­ty­bi­nin­ko dar­bo.

Pa­ro­dos ini­cia­to­rė, Že­mai­ti­jos na­cio­na­li­nio par­ko kul­tū­ro­lo­gė Al­do­na Kup­re­ly­tė pa­sa­ko­jo, kad pa­sku­ti­nį kar­tą taip gau­siai sve­čiai į V. Ged­vi­lo pa­ro­dą bu­vo su­si­rin­kę ly­giai prieš de­šimt me­tų, nors, re­gis, tai bu­vo lyg va­kar.

„Vy­ta­ras iš­ties la­bai re­tai ka­da ren­gia sa­vo au­to­ri­nes pa­ro­das, bet jį daž­nai su­tik­si įvai­rio­se ren­gi­niuo­se, pra­de­dant mies­to šven­tė­mis, ama­tų die­no­mis ir bai­giant edu­ka­ci­niais už­siė­mi­mais. Šis ta­len­tin­gas žmo­gus yra vie­nin­te­lis li­kęs Plun­gės kraš­te, ku­ris pi­na iš vy­te­lių. Ir pi­na ne tik krep­šius, bet ir vi­so­kius me­niš­kus da­ly­kus. Man įsi­min­ti­niau­sias Vy­ta­ro dar­bas – iš vy­te­lių nu­pin­ta Už­ga­vė­nių kau­kė, o kur dar įvai­riau­si lai­ve­liai, žu­vys...“ – pa­sa­ko­jo A. Kup­re­ly­tė.

Bū­si­mą žmo­ną su­ža­vė­jo bal­tais spor­to ba­te­liais

Pa­ro­dos ati­da­ry­mo me­tu V. Ged­vi­lo žmo­na Dai­no­ra nu­ta­rė šmaikš­čiai pa­pa­sa­ko­ti jųd­vie­jų pa­žin­ties is­to­ri­ją, ku­ri pra­si­dė­jo ko­ne prieš 30 me­tų dvi­ra­čių žy­gio me­tu, mi­nant iš Plun­gės į Ven­tės ra­gą.

„Mū­sų ke­liau­to­jų kom­pa­ni­jo­je bu­vo la­bai daug gra­žių, jau­nų ir ne­te­kė­ju­sių pa­ne­lių. Vie­no dvi­ra­čių žy­gio me­tu į Ven­tės ra­gą vie­toj vie­nos na­rės bu­vo at­siųs­tas Vy­ta­ras. Žiū­rim – atei­na vy­ru­kas su šor­tais ir aki­nan­čio bal­tu­mo sport­ba­čiais. Man iš­kart ki­lo klau­si­mas – kaip jis iš­sau­gos tuos sa­vo bal­tus ba­tus vi­sos ke­lio­nės me­tu. Ir štai ke­liau­ja­me mes per miš­ką, ke­lias bai­gė­si ir pra­si­dė­jo pur­vy­nas, bet Vy­ta­ras taip grakš­čiai iš­si­rai­tė, kad tie jo ba­tai taip ir li­ko šva­ru­tė­liai“, – juo­kė­si su­tuok­ti­nė.

Dai­no­ra pri­si­pa­ži­no, kad Vy­ta­ro ge­bė­ji­mas iš­sau­go­ti šva­rius ba­tus ją la­bai su­ža­vė­jęs. Ta­po aiš­ku, kad šis jau­nuo­lis ver­tas dė­me­sio. Ma­tyt, sim­pa­ti­ja bu­vo abi­pu­sė, nes ke­lio­nei pa­si­bai­gus Vy­ta­ras atė­jo pas Dai­no­rą su krep­še­liu, ku­ria­me ne­šė­si žy­gio me­tu pa­da­ry­tas nuo­trau­kas ir šo­ko­la­do ply­te­lę. Pra­si­dė­ju­sią gra­žią drau­gys­tė 1998 me­tais vai­ni­ka­vo ves­tu­vės.

Ged­vi­lai užau­gi­no tris vai­kus: Ado­mas jau sa­va­ran­kiš­kai klo­ja sa­vo gy­ve­ni­mo pa­ma­tus ir dir­ba trau­ki­nio ma­ši­nis­tu. Vi­du­ri­ny­sis sū­nus Kris­ti­jo­nas – stu­den­tas, o Bar­bo­ra mo­ko­si 11-oje kla­sė­je.

Lais­vu me­tu vi­sa šei­ma mėgs­ta ke­liau­ti, pa­žin­ti dar neat­ras­tas vie­tas, va­ži­nė­tis dvi­ra­čiais, skai­ty­ti kny­gas. Veik­los ne­trūks­ta ir na­muo­se: rei­kia pjau­ti žo­lę, skal­dy­ti mal­kas, meist­rau­ti.

Kaip in­ži­nie­rius ta­po vy­te­lių py­nė­ju

V. Ged­vi­las pa­sa­ko­jo, kad jam gi­liai į at­min­tį įsi­rė­žė da­ta, ka­da pra­dė­jo pin­ti iš vy­te­lių. Tai bu­vo 1996 me­tų ko­vo 11 die­ną, o pir­ma­sis mo­ky­to­jas bu­vo Si­mo­nas Ži­lins­kas. Da­bar V. Ged­vi­lo ran­ko­se gims­ta ne tik pin­ti­nės ir įvai­rios de­ko­ra­ci­jos ar su­ve­ny­rai. Jam nie­ko ne­reiš­kia nu­pin­ti skry­nią ar ko­kį bal­dą, pa­vyz­džiui, vai­kiš­ką lop­šį, net kup­ri­nę yra nu­py­nęs.

Vy­ro dar­bai eks­po­nuo­ti įvai­riuo­se Lie­tu­vos mies­tuo­se ir už­sie­ny­je: Vo­kie­ti­jo­je, Šve­di­jo­je, Da­ni­jo­je, Olan­di­jo­je. Da­ly­vau­ja įvai­rio­se mu­gė­se, ve­da py­ni­mo se­mi­na­rus, yra ak­ty­vus Pla­te­lių dva­ro so­dy­bos tra­di­ci­nių ama­tų cent­ro veik­lo­je.

„Aš ir sa­vo vai­kams vi­sa­da sa­ky­da­vau, kad gy­ve­ni­me rei­kia mo­ky­tis vis­ką, nes nie­ka­da ne­ga­li ži­no­ti, ko vie­ną die­ną tau ga­li pri­reik­ti. Ly­giai taip pat bu­vo ir man – vie­nas dar­bas kei­tė ki­tą, te­ko iš­ban­dy­ti įvai­rias sri­tis. Po ne­prik­lau­so­my­bės at­ga­vi­mo ėmė stig­ti dar­bų, įmo­nės vie­na po ki­tos skel­bė bank­ro­tus. Ne sy­kį te­ko ir man ieš­ko­ti nau­jos dar­bo vie­tos“, – pa­sa­ko­jo plun­giš­kis.

Ieš­kant dar­bo vy­ras ne­ti­kė­tai per pa­žįs­ta­mus Plun­gė­je su­ra­do įmo­nę, ku­ri ieš­ko­jo žmo­nių, ga­lin­čių pin­ti iš vy­te­lių. Nuo pat pir­mų­jų už­siė­mi­mų su­si­ža­vė­jęs šiuo dar­bu ir ga­vęs ai­bę komp­li­men­tų, kad iš jo išei­na ge­ras py­nė­jas, bū­si­ma­sis tau­to­dai­li­nin­kas ėmė gi­lin­tis į šio ama­to su­bti­ly­bes.

Tą­kart į vy­te­lių py­ni­mo mo­ky­mus Plun­gė­je su­si­rin­ko be­veik 30 žmo­nių, bet ne­tru­kus py­nė­jų gre­tos stip­riai pra­re­tė­jo: vie­niems trū­ko kant­ry­bės ir kruopš­tu­mo, ki­tiems – no­ro už­siim­ti to­kia veik­la. Li­kę 5–6 py­nė­jai sėk­min­gai pa­bai­gė vi­są mo­ky­mo­si kur­są, ta­čiau, anot V. Ged­vi­lo, šian­dien pi­na tik jis vie­nin­te­lis. Jam pa­čiam pin­ti ga­mi­niai pa­ti­ko nuo vai­kys­tės, nors nie­ka­da ne­bu­vo nė aky­se re­gė­jęs, kaip jie pi­na­mi, o juo la­biau ne­bu­vo nė min­ties, kad vie­ną die­ną pa­ts tuo už­siims.

Sū­nus nu­si­py­nė krep­šį tik „iš rei­ka­lo“

Kai­my­nys­tė­je gy­ve­nęs me­džio dro­žė­jas Kęs­tu­tis Ado­ma­vi­čius V. Ged­vi­lą pa­ra­gi­no pri­si­jung­ti prie Tau­to­dai­li­nin­kų są­jun­gos. Taip 2001 me­tais py­nė­jas ta­po Tau­to­dai­li­nin­kų są­jun­gos na­riu. Pla­te­lių dva­ro svir­ne su­ren­gė pir­mą­sias dvi au­to­ri­nių dar­bų pa­ro­das, ak­ty­viai va­ži­nė­jo­si po Lie­tu­vą ir po už­sie­nį su ki­tais są­jun­gos na­riais į įvai­rias pa­ro­das. Nė vie­na Plun­gės mies­to šven­tė ar vai­kų sto­vyk­la neap­siei­na be šio na­gin­go kū­rė­jo py­ni­mo iš vy­te­lių edu­ka­ci­jos.

„Šei­mos na­rių už­krės­ti py­ni­mu, de­ja, ne­pa­vy­ko. Vy­res­nia­jam sū­nui kaž­ka­da te­ko pa­čiam nu­si­pin­ti krep­šį, nes ne­bu­vo, kur ding­ti, – sto­vyk­lo­je ve­džiau edu­ka­ci­nį už­siė­mi­mą. Žmo­na Dai­no­ra – pra­di­nių kla­sių mo­ky­to­ja ir ta­len­tin­ga pirš­ti­nių mez­gė­ja. Veik­los tu­ri so­čiai, tad į vy­te­lių pu­sę ir­gi ne­žiū­ri“, – kal­bė­jo kū­rė­jas.

O jo pa­ties dar­bai iš­si­bars­tę po vi­są pa­sau­lį. Kaip pri­sta­ty­da­ma pa­ro­dą Pla­te­liuo­se šeš­ta­die­nį už­si­mi­nė A. Kup­re­ly­tė, plun­giš­kis ket­ve­rius me­tus bend­ra­dar­bia­vo su ja­po­nais, ku­rie at­vyk­da­vo ne tik įsi­gy­ti jo dar­bų, bet ir sa­vo aki­mis ste­bė­da­vo, kaip vyks­ta py­ni­mas.

Au­gi­no žil­vi­čių plan­ta­ci­ją

To­kiam įgu­du­siam meist­rui kaip V. Ged­vi­las nu­pin­ti vi­du­ti­nio dy­džio krep­šį už­ten­ka 3,5 va­lan­dos, o ne­sku­bė­da­mas per dar­bo die­ną ga­li pa­da­ry­ti net ir du. Vi­si plun­giš­kio kū­ri­niai gims­ta iš žil­vi­čio vy­te­lių. O jų ka­dai­se pa­ts ir už­siau­gin­da­vo.

„Tu­rė­jo­me žil­vi­čių plan­ta­ci­ją, bet ji vie­ną die­ną ėmė ir nu­ny­ko. Ka­dan­gi bu­vo ša­lia miš­ko, pra­dė­jo pul­ti įvai­rūs va­ba­lai. Jo­kios che­mi­jos ne­purš­kė­me, o dar ir stir­nos pa­mė­go už­suk­ti į sve­čius pa­ra­gau­ti žil­vi­čių žie­vės. Tai il­gai­niui ir at­si­sa­kė­me žil­vi­čių au­gi­ni­mo. O iki tol juos so­din­da­mi vis pa­juo­kau­da­vo­me, kad nor­ma­lūs žmo­nės bul­ves so­di­na, o mes į dir­vą pieš­tu­kus ki­ša­me. Mat so­di­na­ma vy­te­lė at­ro­do lyg pieš­tu­kas. Įki­ši į dir­vą, pa­lais­tai, ir lau­ki, kol ims aug­ti“, – pa­sa­ko­jo py­nė­jas.

V. Ged­vi­las ne­re­tai su­lau­kia už­sa­ky­mų nu­pin­ti konk­re­tų ga­mi­nį, tad da­ro iš­va­dą, kad pin­ti krep­šiai, su­ve­ny­rai ar in­ter­je­ro de­ta­lės nie­ka­da nei­šei­na iš ma­dos, kad ir koks bū­tų laik­me­tis. Po­pu­lia­riau­sių­jų vir­šū­nė­je yra krep­še­liai svo­gū­nams, čes­na­kams ar bul­vėms lai­ky­ti. Kaž­ka­da itin daž­nai pa­gal už­sa­ky­mus pin­da­vo gaub­tus neiš­vaiz­diems du­jų ba­lio­nams pa­slėp­ti, ta­čiau da­bar to­kių už­sa­ky­mų ma­žė­ja. Vei­kiau­siai dėl to, kad žmo­nės da­bar daž­niau nau­do­ja­si elekt­ri­nė­mis vi­ryk­lė­mis.

Pa­ro­dos ini­cia­to­rė A. Kup­re­ly­tė

Tau­to­dai­li­nin­kas de­monst­ra­vo spe­cia­liai ja­po­nams kur­tus krep­šius

Žmo­na Dai­no­ra – taip pat tra­di­ci­nių ama­tų puo­se­lė­to­ja

Vy­ras ne tik krep­šius pi­na, bet ir kup­ri­nes žy­giams

Pris­ta­ty­ta tre­čio­ji tau­to­dai­li­nin­ko dar­bų pa­ro­da

Pas­vei­kin­ti V. Ged­vi­lą su­si­rin­ko iš­ti­ki­miau­si bend­ra­žy­giai, drau­gai ir šei­mos na­riai

Sie­nų de­ko­ra­ci­jos

 

Autorius: Lina RUIBIENĖ / Laikraščio „Žemaitis“ žurnalistė

Turinio šaltinis

Kopijuoti, platinti ar skelbti šį turinį be autoriaus raštiško sutikimo draudžiama

Panašūs įrašai

2025-09-05

Be prisikėlimo nėra ir Krikščionybės

Be prisikėlimo nėra ir Krikščionybės
2025-09-05

Skaitmeninis himnas meilei

Skaitmeninis himnas meilei
2025-09-05

Subtilioji Tolkieno Krikščionybė: biblinis simbolizmas „Žiedų valdove“

Subtilioji Tolkieno Krikščionybė: biblinis simbolizmas „Žiedų valdove“
2025-09-05

Krikščioniškoji simbolika Oskarą laimėjusiame filme „Flow“

Krikščioniškoji simbolika Oskarą laimėjusiame filme „Flow“
2025-09-05

1941 m. Birželio sukilimas - antrasis Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimas

1941 m. Birželio sukilimas - antrasis Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimas
Dalintis straipsniu
In­ži­nie­riaus dar­bą iš­mai­nė į vy­te­lių py­ni­mą