MRF Turinio bankas MRF Turinio bankas
Prisijungti
Pagrindinis
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Privatumo politika DUK
Regioninės žiniasklaidos projektai • 2025.08.06 14:13

ANBO lėktuvų 100-metis paminėtas švente Sasnavoje ir ypatinga paroda Kaune

Suvalkietis
Suvalkietis

Turinį įkėlė

ANBO lėktuvų 100-metis paminėtas švente Sasnavoje ir ypatinga paroda Kaune
Your browser does not support the audio element.

Galiteklausytis ir straisnio garso įrašo

Šeštadienį Sasnavos aerodrome buvo surengta parašiutų sporto šventė, skirta Antano Gustaičio sukonstruoto lėktuvo ANBO 100 metų sukakčiai paminėti. „Suvalkietyje“ jau rašėme apie mūsų kraštietį, iš Obelinės kaimo kilusį lėktuvų konstruktorių A. Gustaitį ir jo sukonstruotus lėktuvus ANBO. Pirmasis toks lėktuvas į orą pakilo 1925 metų liepos 14-ąją. Pagerbdamas A. Gustaitį Seimas visus šiuos metus paskelbė ANBO ir Lietuvos aviacijos kūrėjo metais.

Šventė buvo skirta pirmojo ANBO skrydžio 100-mečiui. / Sigito GRIGAIČIO nuotraukos

Šventėje – pasididžiavimo A. Gustaičiu žodžiai

Šventėje Sasnavoje dalyvavo sportininkai iš Lietuvos, Latvijos, Lenkijos, Šveicarijos, Prancūzijos, Australijos. Jie varžėsi dvi dienas, atlikdami tikslaus nusileidimo su parašiutu varžybų šuolius. Tų, kuriems pavykdavo tiksliai nusileisti į pažymėtą mažą apskritimą, laukė ypatingas dviejų JAV dolerių prizas, įsteigtas Amerikoje gyvenančio mūsų kraštiečio, parašiutų sporto entuziasto Kęstučio Mačiulio.

Graži vasaros diena į Sasnavos aerodromą priviliojo daugybę žmonių. Nemažai jų pasinaudojo galimybe paskraidyti virš Marijampolės apylinkių, išvysti įspūdingą parašiutininkų parodomąją programą, taip pat išsamiau susipažinti su Sasnavos karo muziejaus eksponatais, kuriuos surinko verslininkas, „Stevilos“ bendrovės vadovas Vilius Senkus.

– Mes dar per mažai kalbame apie Antaną Gustaitį ir jo nuveiktus darbus. Lėktuvai, kuriuos jis sukonstravo prieš šimtą metų, buvo išties modernūs, jie nenusileido kitų Europos šalių konstruktorių kuriamiems lėktuvams. Tai buvo ypatinga asmenybė, gabus šachmatininkas, organizatorius, karininkas, ir galime tik didžiuotis, kad jis gimė mūsų krašte, visai netoli nuo Sasnavos esančioje Obelinėje, – sakė pakalbintas V. Senkus.

Visą dieną Sasnavos dangų skrodė spalvingi parašiutai.

Apie tai, kad A. Gustaičio darbai Lietuvos aviacijos istorijai yra ypač svarbūs, kalbėjo ir Seimo narys Karolis Podolskis. Jis pabrėžė, kad svarbu puoselėti istorinę atmintį, kalbėti apie tokių žmonių nuveiktus darbus ir jų reikšmę ateities kartoms. Jis dėkojo Marijampolės aeroklubo vadovui Alvydui Danilaičiui, o pastarasis Sasnavos aerodromą vadino Lietuvos aviacijos židiniu ir pagrindine šalies parašiutų sporto vieta.

Pirmasis ANBO lėktuvas – Karo muziejuje

Liepos 14-ąją sukako lygiai 100 metų nuo pirmojo A. Gustaičio sukonstruoto lėktuvo ANBO skrydžio. Būtent tą dieną Vytauto Didžiojo karo muziejuje Kaune buvo atidaryta paroda „ANBO I(00)“, skirta šiai progai. Iki sovietų okupacijos pulkininkas A. Gustaitis, vėliau paskirtas Lietuvos kariuomenės Karo aviacijos viršininku, sukūrė devynis ANBO modelius, buvo pagaminta per 60 lėktuvų. Sovietai A. Gustaičio lėktuvus sunaikino, pats konstruktorius sušaudytas 1941-aisiais kalėjime Maskvoje.

Iki mūsų dienų išliko vienintelis, pats pirmasis prieš 100 metų išbandytas ANBO lėktuvas. Jis ir eksponuojamas Vytauto Didžiojo karo muziejuje. Varomas trijų cilindrų 30 AG prancūziško variklio „Anzani“ lėktuvas pasiekė 143 km/val. greitį, galėjo atlikti paprastas aukštojo pilotažo figūras. Antanui Gustaičiui sukūrus daugiau ANBO lėktuvų, pirmasis jo kūrinys pervadintas į ANBO-I.

Pasak naujosios parodos rengėjų, karo aviacija tarp dviejų pasaulinių karų buvo viena moderniausių kariuomenės sričių, kuri turėjo žvalgybinių, mokomųjų lėktuvų, bombonešių ir puikių, dangų pamilusių lakūnų. Tai ir Steponas Darius bei Stasys Girėnas su „Lituanica“, taip pat Feliksas Vaitkus su „Lituanica 2“, po to surengtas ANBO lėktuvų ekskadrilės skrydis per Europą.

Iš kūrėjo mokomasi ir dabar

Apie naująjį Lietuvos aviacijos pasiekimą 1925 m. žurnalo „Kardas“ Nr. 13 buvo rašoma (kalba netaisyta) :
„Aeroplano liemuo padarytas iš plonų plieninių vamzdelių ir aptrauktas audeklu. Sparnai iš medžio, taip pat aptraukti audeklu. Konstrukcija yra tiek stipri, kad išlaiko ore visas figuras, k.a., mirties kilpą ir t. t. Labai charakteringai yra padaryta važiuoklės amortizacija; riedenant žeme arba tupiant ji tiek suminkština aparato trankymą, kad daro patį riedenimą žeme panašiu į automobiliaus važiavimą.

Palyginus šį aparatą su panašiais aeroplanėliais, konstruotais užsieniuose (ypač daug panašių aparatų konstruojama paskutiniu laiku Vokietijoje ir Anglijoje), šis tipas galima laikyti ypatingai nusisekęs, nes konstruktoriaus čia buvo ne tik į sportišką jo vertę, bet ir į praktišką pritaikomumą. Turint galvoje neperbraugiausią jo kainą, nevienas paabejos, kas verčiau įsigyti: motociklas ar toks aparatėlis“.

Karo muziejuje Kaune galima išvysti prieš 100 metų sukurtą pirmąjį ANBO lėktuvą. / Algio VAŠKEVIČIAUS nuotraukos

Atidarydama parodą Vytauto Didžiojo karo muziejaus direktorė Rita Malinauskienė sakė, kad muziejus labai didžiuojasi turėdamas tokį vertingą eksponatą, kurį darbuotojai vadina “anbuku”. Karinių oro pajėgų vadas pulkininkas Antanas Matutis pabrėžė simbolinę parodos, kuria pagerbiamas pirmasis orlaivis su Lietuvos kariuomenės skiriamaisiais ženklais ir jo serijinės gamybos pradžia, svarbą. „Antanas Gustaitis buvo labai kūrybingas ir genialus, jo dėka iki 1940 m. Lietuva turėjo 117 lėktuvų, iš kurių pusė buvo ANBO serijos, pagaminti Lietuvoje. Dabartinės Karinės oro pajėgos taip pat mokosi iš savo pirmtakų ir kūrybinių procesų, kad tobulėdamos išvengtų praeities klaidų“, – pabrėžė jis.

Vytautas Landsbergis prisiminė A. Gustaitį

Į renginį atvyko ir profesorius Vytautas Landsbergis, kuris pasidalino savo prisiminimais apie Antaną Gustaitį. Pastarasis buvo profesoriaus brolio Gabrieliaus Landsbergio krikšto tėvas, o brolių tėvas architektas Vytautas Landsbergis-Žemkalnis artimai bendravo su A. Gustaičiu.

– Landsbergiai ir Gustaičiai labai daug draugavo, buvo artimos šeimos. Antanas Gustaitis, kas žino jo biografiją, vedė kito lakūno – Vytauto Jablonskio buvusią žmoną Bronę, kuri tapo Brone Gustaitiene. Mums, vaikams, ji buvo teta Bronė. Vytautas Jablonskis buvo mūsų tikras dėdė, mano mamos Onos Landsbergienės brolis.

Jis taip pat buvo aviatorius, taip pat dalyvavo Nepriklausomybės karuose, ten sužeistas, paskui išėjo į atsargą ir buvo kariuomenės fotografas. Vytautas Jablonskis santuokoje nebuvo laimingas, o Kauno ligoninėje Bronė Jablonskienė slaugydama susipažino ir įsimylėjo lakūną Antaną Gustaitį.

Ir Antanas įsimylėjo Bronę. Tada buvo šiek tiek kitokie laikai negu dabar, – pasakojo profesorius.
Pasak profesoriaus, vaikystėje jam teko lošti šachmatais su A. Gustaičiu, kuris buvo geras šachmatininkas. Tiesa, ir būsimam profesoriui neblogai sekdavosi žaisti. Tuo stebėdavosi net jo tėvas architektas. Tarp parodos eksponatų galima pamatyti ir šachmatų lentą su figūromis, čia pristatytas ir kitas lėktuvų konstruktoriaus pomėgis – mandolina, kuria jis labai mėgdavo groti.

– Antanas Gustaitis apie 1930-uosius metus tapo Lietuvos šachmatų čempionu. Tai buvo tikrai labai talentingas žmogus – ir lakūnas, ir inžinierius, Lietuvos oro kariuomenės vadas, paskui brigados generolas, ir šachmatininkas. Tėvas man pasakodavo įvairių dalykų ir apie lakūnus, ir apie Antaną Gustaitį. Jis turėjo ir kitų aistrų, buvo aistringas automobilistas, ne vieną kartą patyręs įvairias avarijas, bet, Dievui padedant, likęs gyvas, – prisiminė prof. V. Landsbergis.

Parodoje – ir asmeniniai lėktuvo konstruktoriaus daiktai.
Parodoje – ir asmeniniai lėktuvo konstruktoriaus daiktai.

Profesorius išsklaidė ir paplitusį mitą, kad pavadinimas ANBO reiškia „Antanas Nori Būti Ore“, teigdamas, jog tai pirmosios lakūno ir jo žmonos vardų raidės.

Parodos kuratorė Justina Nenortaitė teigė, kad specialistų komanda parodai sukūrė stilizuotą aviacijos lėktuvo angarą, kuriame galima išvysti sustabdytą istoriją. Ta istorija sustabdyta ties 1925 metų liepos 14 diena. Visi pasakojimai, eksponatai būtent ir primena šią dieną. Čia eksponuojami ir A. Gustaičio asmeniniai bei kiti daiktai, pasakojantys istoriją iki tos lemtingos ir labai prasmingos dienos Lietuvai.

Lankytojai gali pamatyti įdomų archyvinių nuotraukų albumą, nes pirmasis ANBO-I skrydis buvo kruopščiai dokumentuojamas, padaryta daug nuotraukų. Čia ir A. Gustaičio aviacinės pirštinės, jo vizitinė kortelė, minėti šachmatai ir mandolina. Lankytojų dėmesį iš karto patraukė pirmųjų ANBO lėktuvų modeliukai, pasižymėjimo ženklai, įrankiai.

Lankytojai kviečiami ne tik aplankyti parodą, kuri Karo muziejuje veiks visus metus, bet ir dalyvauti edukacinėje programoje „Dangaus sargyboje“.

Autorius: "Suvalkiečio" inf.

Turinio šaltinis

Kopijuoti, platinti ar skelbti šį turinį be autoriaus raštiško sutikimo draudžiama

Panašūs įrašai

2025-09-07

Švaistūnams leista ir toliau vogti

Švaistūnams leista ir toliau vogti
2025-09-06

Greičiau numirsi nei sulauksi žalos atlyginimo už valdininkų aplaidumą

Greičiau numirsi nei sulauksi žalos atlyginimo už valdininkų aplaidumą
2025-09-05

Biblioteka išleido žurnalą „Kultūros kurortas“

Biblioteka išleido žurnalą „Kultūros kurortas“
2025-09-05

Tarptautiniame festivalyje tašką padėjo Lietuvos kariuomenės orkestras

Tarptautiniame festivalyje tašką padėjo Lietuvos kariuomenės orkestras
2025-09-05

Jaunimo oazė atsinaujino!

Jaunimo oazė atsinaujino!
Dalintis straipsniu
ANBO lėktuvų 100-metis paminėtas švente Sasnavoje ir ypatinga paroda Kaune