Kornelija Jankauskaitė – apie save ir sutiktus žmones (I)
Kupiškėnų mintys
Turinį įkėlė

Iš talentingos Alizavos krašto Grincagalės kaimo Jankauskų giminės yra kilusi teatrologė, rašytoja biografė Kornelija Jankauskaitė. Ji mielai sutiko pabendrauti ir nepagailėjo savo laiko atsakydama į „Kupiškėnų minčių“ klausimus.
Papasakokite apie savo tėvų šeimą. Kokioje aplinkoje užaugote? Kokie ryškiausi Jūsų vaikystės, ankstyvos jaunystės prisiminimai? Ar lydėjo tėvų Sibiro tremties šešėlis?
Gimiau labai gražioje vietoje, Pavilnyje, vadintame Vilniaus Šveicarija. Tėvai prieš metus buvo grįžę iš Sibiro – 1956. Mama Sibire praleido vienuolika metų, o tėvelis – devynerius. Tremtyje tėvai susipažino ir susituokė. Ten gimė sesuo Birutė. Kai grįžo, močiutės (iš tėvelio pusės) Elzbietos Luomaitės-Jankauskienės, kilusios iš Grincagalės kaimo (jo neišliko), brolis Danielius, po Pirmojo pasaulinio karo pasilikęs Maskvoje, paskolino mano tėvams pinigų. Jie nusipirko senovinį medinį namą su bokšteliu ir dideliu sodu.
Su mumis gyveno jauniausias tėvelio brolis Pranas Jankauskas, studijavęs Lietuvos valstybinėje konservatorijoje chorvedybos specialybę. Mūsų namuose stovėjo fortepijonas, kuriuo jis skambindavo. Dėdė Pranas man ir išrinko vardą. Vėliau savo vardu labai didžiavausi, nes tokio vardo dar niekas neturėjo. Gyvendamas pas mus Pavilnyje, dėdė Pranas baigė konservatoriją, vedė.
Dėdės Prano ir medicinos studentės Irenos Krištaponytės vestuvės buvo atšoktos mūsų namuose. Teta Irena vesdavosi mus važinėtis rogutėmis nuo didelio kalno. Kiek džiaugsmo mums teikė tos iškylos su teta Irute!
Tėvelio sesuo Stasė Jankauskaitė, grįžusi iš Sibiro, taipogi apsigyveno mūsų name. Ir grįžusią iš Sibiro pažįstamą jauną merginą, kuri neturėjo daugiau pas ką eiti, tėveliai priglaudė. Vyriausias tėvelio brolis Juozas, grįžęs iš Sibiro, taip pat pirmiausia atvyko pas mus sušilti tarp savųjų, o paskui išskubėjo į Kupiškį pas savo mylimą žmoną Sofiją ir dukrelę.
Iš Maskvos atvažiuodavo dėdė Danielius Luoma, mamos broliai su šeimomis nuolat aplankydavo. Tėvai buvo svetingi ir visus priimdavo, o sodo gėrybių užteko visiems. Mūsų namuose vyko nuoširdus tarpusavio bendravimas, visus gimines traukė pabūti drauge po tiek metų nesimatymo.
Vėliau namą tėvai pardavė, nes dėl Sibire pašlijusios sveikatos nebegalėjo dirbti sode. Be to jiems ramiai gyventi neleido vietinis įgaliotinis, kuris žinojo, kad tėvai grįžę iš Sibiro. Jis nuolat kabinėdavosi prie jų su priekaištais: tai šaligatvis blogai nušluotas, tai sniegas ne laiku nukastas. Jis buvo tarybinės sistemos produktas, tikras padugnė, nes vis grasindavo tėvams, kad apskųsiąs butų valdybai už blogai prižiūrimą gatvės dalį. Mamą dar ištiko veido paralyžius, bet po to ji atsigavo. Už parduotą namą tėveliui naujas šeimininkas dalį sumokėjo pinigais ir dar atidavė savo naują automobilį „Volga“. Su ja važiuodavome į mamos tėviškę Dzūkijoje, aplankydavome tėvų Sibiro draugus kituose miestuose ir keliaudavome po Lietuvą ir Latviją. Labai jauku ir gera buvo taip su tėveliais keliauti. Tėveliai dainuodavo lietuvių liaudies dainas, taip ir mes su sesute išmokome dainų, o tuomet visi kartu traukiame. Važiuojame ir dainuojame. Mūsų širdelės būdavo apsalusios iš laimės!
Pardavus namą, dar dvejus metus pagyvenome išnuomotame nedideliame butuke Pavilnyje. Kai kada mamytė visai dienai mus su sesute vesdavosi prie Vilnelės upės. Mes turškiamės vandenyje, o ji ką nors siuva. Neužmirštami momentai! „Kaip neatskirt pavasario nuo saulės, taip neatskirt vaikystės nuo mamos“, – yra pasakęs poetas. Taip ir mama mums buvo lyg ta šviesioji saulutė, šildanti, glamonėjanti, švelni ir meili. Tėvelis irgi buvo labai geras, ramaus būdo, turėjo subtilų humoro jausmą. Nei rūkė, nei gėrė.
Pas mus paviešėti ilgesniam laikui atvykdavo iš tėvelio pusės giminaitė Paulina Jankauskienė (dabar žinomo menotyrininko ir žurnalisto Vidmanto Jankausko, kilusio iš Jasiškio, močiutė). Ji su mūsų močiute Elzbieta buvo labai susigyvenusios. Pauliutė buvo tarsi trečioji mūsų močiutė. Ji atveždavo gražių dovanėlių.
Iš Pavilnio persikėlėme į Antakalnį, kur tėveliai pasistatė kooperatyvinį butą.
Vasaroti visuomet vykdavome į mamos tėviškę Dzūkijoje. Ten gyveno mūsų antroji močiutė Marija. Su ja eidavome aviečiauti, o su kaimo vaikais žemuogiauti. Kai atvažiuodavo mamytė su tėveliu aplankyti, ji mus vesdavosi su sesute į ramunių pievą ir pindavo mums vainikėlius ant galvų, kaklo ir ant rankyčių. Kaimas mums buvo tarsi Rojus Žemėje!
Vilniuje, gyvendamos tėvų namuose, ėjome į mokyklą, bet turėjome ir nemažai smagių užsiėmimų. Šeštadieniais važiuodavome į čiuožyklą, išsiruošdavome pasivažinėti su rogutėmis į mišką, slidinėti. Sesuo mokėsi muzikos mokykloje, ją baigė. Namuose stovėjo pianinas. Ir aš mokiausi muzikos privačiai, bet vėliau aptingau. Dainavau mokykliniame chore, su juo dalyvavau moksleivių dainų šventėje.
Gyvenant Antakalnyje, mūsų namuose pradžioje gyveno močiutė Elzbieta, tėvelio mama, o jai mirus – mamos mama Marija. Abi močiutės buvo gero būdo, ramios, išmintingos ir mus prižiūrėdavo. Močiutė Elzbieta, kurią vadinome „Kupiškio močiute“, buvo linksma ir labai optimistiška. Ji apmegzdavo mus su sesute nuo galvos iki kojų, net buvo numezgusi baltas raštuotas kojines. Tokių kojinių niekas neturėjo, o mokytojos net pavydėjo.
Viena mano mokytoja paprašė ir jai numegzti. Močiutė išpildė prašymą. Elzbieta labai gražiai ausdavo dar tada, kai gyveno Grincagalėje. Ir močiutė Marija buvo puiki audėja. Esu mačiusi, kaip audžia aštuonnyčius raštus savo namuose Dzūkijos kaime. Turėjome daug jos audinių – rankšluosčių, lovatiesių. Kai kuriuos močiutės Marijos audinius mama yra atidavusi į Nacionalinį Lietuvos muziejų.
Tėvai dirbdavo, bet mes niekados nebuvome paliktos vienos, močiutės būdavo šalia. Atvažiuodavo muzikas dėdė Pranas su teta Irena iš Šiaulių, kur dėstė, o vėliau iš Klaipėdos, kur persikėlė dirbti ir dėstyti chorvedybą. Namai prisipildydavo įdomių pokalbių, šventiškos nuotaikos. Dėdė Pranas diriguodavo dainų šventėse, būdavo chorų atrankinių komisijų narys. Vesdavosi kai kada ir mane į chorų peržiūras.
Vaikystė, jauki namų atmosfera paliko neišdildomus įspūdžius visam gyvenimui. Rašytojas Fiodoras Dostojevskis yra pasakęs, kad nieko nėra aukščiau ir stipriau, ir sveikiau, ir naudingiau gyvenimui, kaip kad geras prisiminimas, ir ypač išlikęs iš vaikystės, iš tėvų namų… Jei surinksime daug tokių prisiminimų ir pasiimsime su savimi į gyvenimo kelionę, tai žmogus išgelbėtas visam gyvenimui.
Kai kada tėvai su giminėmis ar artimais draugais dalydavosi vienu kitu prisiminimu iš Sibiro, bet nedažnai. Kai kurias jų Sibiro laikų istorijas visgi įsiminiau nuo vaikystės. Žinoma, niekados apie tai neprasitardavau savo klasės ar vėliau studijų draugams. Lietuvai atgavus nepriklausomybę, tėveliai jau atvirai pasakojo Sibire patirtus išgyvenimus.
Manęs tėvų Sibiro šešėlis kaip nors nepalietė, nes aš gimiau Lietuvoje, o štai sesutę… Kai ji studijavo Vilniaus universitete žurnalistiką ir šoko universiteto liaudies dainų ir šokių ansamblyje, 1975 m. rudenį ansamblio šokėjų dalis turėjo vykti į gastroles po Prancūziją ir Austriją. Iš daugelio šokėjų atrenkamos tik keturios pačios geriausios poros, tarp jų ir mano sesuo Birutė. Bet tvarkant dokumentus Birutės neišleidžia saugumas – ir, matyt, kad buvo politinės kalinės dukra. Birutei tai buvo didelis smūgis. Mamai irgi labai skaudu buvo dėl dukros.
Kas lėmė, kad pasirinkote teatrologijos studijas? Ar šios studijos patenkino Jūsų lūkesčius, į kokią kultūrinę terpę buvote pakliuvusi?
Mokykloje gerai sekėsi humanitariniai dalykai, lankiau literatūrinę klasę, turėjome dramos seminarą, rusų kalbos ir literatūros mokytoja labai uždegamai vedė pamokas: žinojome daug modernių rusų poetų, dramų, mokėmės su noru eilėraščius mintinai, rengdavo teatrinius vakarus, o man su klasės draugu teko juos vesti. Tuo metu Lietuvoje buvo didelis teatro bumas: spektaklius statė Juozas Miltinis, Jonas Jurašas (esu mačiusi Kaune jo įspūdingą spektaklį „Barbora Radvilaitė“ su pabaigoje nusileidžiančiu Aušros Vartų Marijos atvaizdu – vėliau jis buvo uždraustas), Henrikas Vancevičius, Dalia Tamulevičiūtė. Teatrą mėgau. Nuo mažens su sesute eidavome nuolat žiūrėti ir filmų, ir spektaklių.
Ir dar. Paauglystėje su tėveliais esame aplankę dėdę Danielių Maskvoje. Didingi pastatai, metro padarė didelį įspūdį. Ir su mokytoja esame keliavę į Maskvą, aplankėme Tretjakovo galeriją. Atrodė, kad ten menų kalvė.
Kai sesuo Birutė studijavo Vilniaus universitete ir šoko universiteto liaudies dainų ir šokių ansamblyje, jie koncertavo Maskvoje, Michailo Lomonosovo universitete Tarptautinėje universitetų asamblėjoje. Į kelionę sesuo pasiėmė ir mane. Tie didingi Maskvos universiteto pastatai, įvairių tautų studentų šurmulys ir didelio miesto gyvenimas vėl padarė įspūdį. Buvau baigusi dešimt klasių. Po tos vasaros gimė mintis studijuoti Maskvoje, tik dar nežinojau nei kur, nei ką studijuosiu. Mane traukė didelio miesto energija. Vilnius atrodė per mažas, tarsi išaugtas rūbas.
Kaip tik vienuoliktoje klasėje į mūsų lietuvių kalbos pamoką atėjo garsi teatro kritikė Irena Aleksaitė. Ji patraukliai papasakojo apie savo teatrologijos studijas tuometiniame Leningrade (dabar Sankt Peterburgas), teiravosi, ar kuris mūsų nenorėtų studijuoti teatrologijos Maskvoje ir tuometiniame Leningrade. Jei tokių rastųsi, tuomet reikėtų palankyti teatrus, parašyti spektaklių atsiliepimus-recenzijas, o ji išsakytų pastabas, padėtų pasirengti stojamiesiems. Taigi aš ir dar du bendramoksliai panorome studijuoti teatrologiją. Metus lankėme spektaklius, rašėme apie juos, o teatro kritikė I. Aleksaitė visa tai įvertindavo ir išsakydavo savo nuomonę. Rimtai ruošėmės stojimui. Teatrologijos studijos Maskvoje atrodė romantiškai ir patraukliai.
Taip ir įstojau į Valstybinį teatrinio meno institutą Maskvoje (GITIS), teatrologijos specialybę. Grįžusią iš Maskvos po sėkmingų stojamųjų egzaminų, geležinkelio stotyje prie traukinio mane pasitiko tėvelis ir dėdė Pranas su ramunių puokšte. Įsimintina žavinga akimirka!
GITIS – tarptautinis institutas. Čia mokėsi studentai iš daugelio pasaulio šalių. Šioje menų kalvėje rengė aktorius, režisierius, operos solistus, estrados ir cirko režisierius, baletmeisterius ir teatro kritikus. Aktoriniame fakultete tuo metu buvo rengiama kabardinų-balkarų, dagestaniečių, čečėnų, turkmėnų, abchazų ir kalmukų aktorinės studijos. Visi mes, studentai, virėme viename katile bendrabutyje. Beje, 1952 m. GITIS-e buvo parengta ir lietuvių aktorių studija, kurią baigė Laimonas Noreika ir daugelis kitų garsių lietuvių aktorių.
Mūsų fakultetas buvo laikomas prestižiniu. Čia mokėsi nemažai studentų, įstojusių per pažintis. Tai žinomų rašytojų, režisierių, akademikų vaikai, profesūros sūneliai. Pavyzdžiui, mano kurse mokėsi garsaus aktoriaus Olego Jefremovo dukra. Aukštesniame kurse mokėsi užsienio literatūros profesoriaus Julijaus Kagarlickio sūnus Borisas, didelis meno žinovas, turintis gerų idėjų ir puikią reputaciją. „Iš gatvės“ nedaug pakliūdavo. Neretai įstoję per „blatą“ žinomų žmonių vaikai dažniausiai ir pasirengę būdavo geriau: ir skaitę daugiau, ir spektaklių daugiau matę, ir apskritai labiau išprusę.
Iš lietuvių tada mano fakultete studijavo Ramunė Marcinkevičiūtė, Rūta Vanagaitė (mes visos buvome iš tos pačios mokyklos, tik jos šiek tiek vyresnės), Vitalija Truskauskaitė. O režisūroje studijavo būsimos įžymybės Eimuntas Nekrošius, Rimas Tuminas, Julius Dautartas, atvykdavo egzaminų laikyti Vytautas Kernagis, neakivaizdiniu būdu studijavęs estrados režisūrą. Teko su jais pabendrauti ir prie arbatos puodelio bendrabutyje.
GITIS-o koridoriuose galėjai sutikti ir rusų teatro reformatoriaus Konstantino Stanislavskio garsiąją mokinę, dėsčiusią režisūrą studentams, Mariją Knebel. Ji parengė Lietuvai visą plejadą režisierių: Povilą Gaidį, Joną Jurašą, Mamertą Karklelį, Natašą Ogaj, Dalią Tamulevičiūtę. Teks vėliau ir man būti šios didelės pedagogės keliose repeticijose ir kalbinti ją Lietuvos spaudai. Koridoriuose matydavome ir garsųjį baleto artistą Marį Liepą. Jis rengė baletmeisterius, buvo Didžiojo teatro primarijus. Jo kvapą gniaužiantį šokį Kraso vaidmenyje Chačiaturiano balete „Spartakas“ teko matyti ir man. Maris Liepa – aukščiausios prabos baleto šokėjas visiems laikams. Jo šuoliai ir judesiai scenoje buvo kvapą gniaužiantys!
Mūsų fakultete dėstė žymus šekspyrologas Aleksejus Bartoševičius. Jis talentingas pasakotojas ir visiškai laisvas žmogus. Studentai jį dievino. Įdomiai paskaitas skaitė nepamainomas ispanų teatro žinovas lietuvis Vidas Siliūnas. Kitas puikus lektorius – Julijus Josifovičius Kagarlickis – dėstė XVIII a. užsienio literatūros istoriją. Kiekvieną paskaitą dažnai pradėdavo anekdotu ir jo įdomu buvo klausytis. Jie dėstys vyresniuose kursuose. Dar vienas įsimintinas dėstytojas – Andrejus Ivanovičius Gusevas, buvęs Josifo Stalino referentas. Jis dėstė filosofijos istoriją, kurią gerai išmanė. Kalbėdamas apie Frydrichą Hėgelį ar Emanuelį Kantą jis, regis, ilsėdavosi nuo marksistinio-leninistinio jovalo, kurį turėdavo išdėstyti per dialektinį materializmą. Andrejus Ivanovičius buvo protingas ir nuovokus, bet atidirbinėjo tai, kas priklausė, ėjo ideologinio cerberio pareigas. Jis buvo ir stojamosios komisijos pirmininkas.
Nors mūsų institutas laikytas „ideologine“ aukštąja mokykla, čia tvyrojo laisvos minties atmosfera ir tolerancija. Į tokius visuomeninius mokslus, o tiksliau sakant, pseudomokslus, kaip Komunistų partijos istorija, mokslinis komunizmas ar ateizmas, niekas per daug rimtai nežiūrėjo ir nevertė jų išsamiai studijuoti. Anksčiau paminėjau kai kuriuos įsimintinus dėstytojus, buvo jų ir daugiau. Bet buvo ir visiškai neįdomių lektorių, kurie paskaitas skaitydavo labai nuobodžiai.
Pirmame kurse išgyvenau savotišką nusivylimą studijomis. Daugumą nelabai įdomių disciplinų, TSRS ir visuotinę istoriją, TSRS tautų ir XIX a. rusų teatrą bei antikinį teatrą, dėstė nuobodžiai, dažnai ir paskaitų nebūdavo, nes nusenę dėstytojai arba sirgdavo, o jeigu tai buvo žinomi specialistai, neretai išvykdavo į tarptautines konferencijas, įvairius simpoziumus ir mums atėjus į paskaitą, sužinodavome, kad jos nebus. Galvojau, kad čia nieko neišmoksiu ir tikriausiai būsiu įsėdus ne į savo roges. Be to, labai kankino Lietuvos ilgesys, o bendrabutyje blakės. Po antro kurso visą bendrabutį išdezinfekavo ir padėtis pagerėjo.
Nors nuolat lankėme parodas ir spektaklius garsiuose teatruose „Taganka“, kur vaidino Vladimiras Vysockis, ar „Sovremenikas“, kur vaidino Marina Nejolova, žiūrėjome genialius Anatolijaus Efroso spektaklius, bėgdavome į garsių užsienio gastrolierių spektaklius Dailės teatre ir net į Didįjį teatrą patekdavome, bet mane nuolat persekiojo nepasitenkinimo šešėlis. Vykdavo kritikos seminarai, bet dažnai ir jų nebūdavo. Po pirmo semestro norėjau išstoti iš instituto, bet tėvai atkalbėjo.
Ar mus mokė kas nors rašyti? Ne. Gal to ir neįmanoma išmokti. Tai turi būti įgimta. Bet po studijų visi tapome šiek tiek daugiau išsilavinę. Vieni pradėjo rašyti, kiti – ne.
Autorius: Banguolė ALEKNIENĖ-ANDRIJAUSKĖ
Kopijuoti, platinti ar skelbti šį turinį be autoriaus raštiško sutikimo draudžiama