MRF Turinio bankas MRF Turinio bankas
Prisijungti
Pagrindinis
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Žiūrėti visus Video Audio Tekstas
Privatumo politika DUK
Regioninės žiniasklaidos projektai • 2025.09.04 13:15

Nadiežda Ivanova. Kultūrinė edukacija: nuo kūrybos iki bendruomeniškumo

Juozo ir Alfonso Keliuočių palikimo studijų centras
Juozo ir Alfonso Keliuočių palikimo studijų centras

Turinį įkėlė

Nadiežda Ivanova. Kultūrinė edukacija: nuo kūrybos iki bendruomeniškumo
Your browser does not support the audio element.

Nadiežda Ivanova. Kultūrinė edukacija: nuo kūrybos iki bendruomeniškumo...Kultūros edukacija vaikams ir jaunimui – galimybė pažinti meną, literatūrą ar teatrą, o kartu ir būdas augti kaip visapusei asmenybei. Ji padeda lavinti vaizduotę, formuoja estetinį skonį, ugdo kritinį mąstymą ir emocinį intelektą, stiprina bendravimo įgūdžius bei skatina socialinį jautrumą. Įtraukiančios edukacinės veiklos nuo mažens padeda vaikams ne tik atrasti kultūros pasaulį, bet ir įsitvirtinti jame kaip aktyviems dalyviams. Toks ugdymas ypač svarbus šiandien, kai vaiko kūrybiškumas, gebėjimas mąstyti savarankiškai ir būti empatišku tampa svarbiausiomis XXI a. kompetencijomis. Rokiškio Juozo Keliuočio viešoji bibliotekos Vaikų ir jaunimo skyrius, šiame procese atlieka svarbų vaidmenį. Šis skyrius tai ne tik vieta, kurioje galima pasiskolinti knygų, tuo pačiu tai yra ir gyva, kūrybinga erdvė, kurioje ugdomas vaiko ryšys su literatūra, lavinamas kūrybiškumas, plečiamas akiratis ir formuojamos svarbios socialinės bei kultūrinės vertybės. Įvairių renginių ir edukacijų dėka biblioteka tampa kultūrinio ir edukacinio ugdymo centru, kuriame dera tradiciniai ir šiuolaikiniai mokymosi metodai. Vaikų ir jaunimo skyriuje rengiamos edukacinės programos, susitikimai su rašytojais, iliustruotojais, leidėjais, lėlių teatro spektakliai, kūrybinės dirbtuvės, knygų pristatymai, garsiniai ir sensoriniai skaitymai, IT užsiėmimai, ekskursijos, parodos bei kt. Visa tai ne tik skatina vaikų ir jaunimo skaitymą, bet ir stiprina kultūrinį raštingumą. Edukacinės programos bibliotekoje yra puiki galimybė mokiniams mokytis per patyrimą, bendravimą ir veiklą. Edukacinias programas kuria bibliotekininkės ir stengiasi kūrybiškai išpildyti jų turinį, rasti įdomių sprendimų ir interaktyviai į edukacines veiklas įtraukti atvykusius dalyvius. Šie užsiėmimai parengti, remiantis bendrosiomis ugdymo programomis, siekiant skatinti vaikų ir jaunimo kūrybiškumą, kritinį mąstymą bei kultūrinį sąmoningumą. Edukacijos skirtos vaikams nuo ketverių metų ir visų amžiaus grupių moksleiviams, o daugelis jų yra pritaikytos ir emocinę ar raidos negalią turintiems lankytojams. Skyriuje siūloma išmėginti 12 edukacinių programų, iš kurių net 7 galima užsisakyti pagal Kultūros pasą. Vidutiniškai per metus skyriuje įvyksta 46 edukacinės programos, iš jų - 15 užsakoma per Kultūros pasą. Kultūros pasas – tai priemonė, padedanti ugdyti mokinių kultūrinius įpročius ir plėsti kultūrinę patirtį, suteikianti jiems galimybę gauti kokybiškas kultūros ir meno paslaugas. Bibliotekos siūlomos edukacinės programos – labai įvairios, todėl jose galima įgyti skirtingų žinių ir įgūdžių. Vienos jų kviečia pasinerti į kūrybinius procesus, kitos – analizuoti, mąstyti, diskutuoti ar išbandyti naujas technologijas. Yra ir tokių edukacijų, kurios supažindina su biblioteka kaip atvira, patrauklia ir prieinama erdve, kurioje knyga tampa atspirties tašku kūrybai, tyrinėjimui, mokymuisi ir saviraiškai. Edukacinėse programose aktyviai dalyvauja mokytojai su savo klasėmis – tiek pradinukai, tiek vyresniųjų klasių moksleiviai. Po užsiėmimų pedagogai dalijasi atsiliepimais apie edukacijų turinį, jų poveikį mokiniams bei patirtą naudą. Šie komentarai padeda tobulinti veiklų turinį ir patvirtina, kad siūlomos edukacijos atliepia ugdymo tikslus, skatina mokinių domėjimąsi kultūra, stiprina jų kritinį mąstymą, kūrybiškumą ir bendradarbiavimo įgūdžius. Vaikams patinka dalyvauti edukacinėse veiklose, nes jose nuolat derinama įvairi veikla. Mokytojai edukacijas vertina ir kaip įkvėpimą tolesniam darbui klasėje – jos tampa atspirties tašku naujiems projektams, kūrybinėms veikloms ar teminėms pamokoms. Štai ką pasakoja apie savo patirtis Rokiškio Juozo Tūbelio progimnazijos pradinių klasių mokytoja Reda Jakutienė: „Dažnai su klase lankomės Vaikų ir jaunimo skyriaus edukacinėse programose. Vaikams patinka dalyvauti, nes į kiekvieną programą įtraukiama įvairi veikla - vaikai gauna žinių, susitinka su įdomiais žmonėmis, išbando savo kūrybines jėgas, bendrauja ir bendradarbiauja tarpusavyje, turi galimybę eksponuoti savo darbelius bibliotekoje rengiamose parodose. Man, kaip mokytojai, bibliotekos edukacinės programos suteikia minčių, kaip pratęsti tai, ką vaikai užsiėmimų metu sužinojo, nuveikė. Su klase dalyvavome keliose edukacinėse programose: * „Ką ošia Dviragis?“. Po šios edukacinės programos klasėje per lietuvių kalbos pamokas vaikai kūrė pasakojimus apie savo sugalvoto ežero pavadinimo atsiradimą, iliustravo ir pristatė savo istorijas vieni kitiems. Pasakojimus eksponavome bibliotekos organizuotoje parodoje. Vaikai kvietė į parodą draugus, tėvelius. * „Ožakmenis - Rokiškio Puntukas“. Edukacijos metu mokiniai gavo po gražų akmenį. Buvo pasiūlyta sukurti pasakojimus apie šiuos akmenėlius. Vaikai per lietuvių kalbos pamokas kūrė pasakojimus, dalinosi mintimis, domėjosi vieni kitų darbeliais. Vėl buvome pakviesti į biblioteką eksponuoti savo kūrinėlius. Nustebino vaikų kūrybingumas, pasakojimų įvairovė, netikėtos istorijų idėjos. *„Kas tas Kaukutis?“. Po šios edukacinės programos pastebėjau kai kurių mokinių susidomėjimą mitologija. Keli mokiniai prašė pagalbos ieškant mokyklos bibliotekoje pasakų su mitologinėmis būtybėmis. Parsinešti edukacinės programos metu pasidaryti kaukučiai ilgai apsigyveno ant klasės palangės, džiugino vaikus ir skatino pasakoti vieni kitiems savo istorijas, Kaukučių nuotykius. *„Knygutės Pleputės“. Šios edukacijos metu aš pati pasisėmiau idėjų, kaip sudominti vaikus skaityti knygutes. Klasėje pradėjome rengti perskaitytų knygų pristatymus su vaidybiniais elementais (suvaidinti kurį nors knygos personažą), su iliustracijomis (piešinėlių serija iliustruojant knygelę). Vaikai bandė pristatyti knygeles taip, kad sudomintų kitus vaikus perskaityti tą knygą. Vaikams dar labai patiko dalyvauti popietėje ,,Tėčiai skaito vaikams". Ypač paliko įspūdį tai, kad knygelę skaitė klasės draugės tėtis. Pasiūliau namuose vaikams paskaityti tėveliams. Kai kurie mokiniai taip ir padarė. Ačiū bibliotekininkėms už įdomią ir labai naudingą veiklą bibliotekoje. Ši veikla tikrai traukia vaikus, skatina domėtis ir daugiau skaityti.“

Autorius: Juozo ir Alfonso Keliuočių palikimo studijų centras

Kopijuoti, platinti ar skelbti šį turinį be autoriaus raštiško sutikimo draudžiama

Panašūs įrašai

2025-09-07

Švaistūnams leista ir toliau vogti

Švaistūnams leista ir toliau vogti
2025-09-06

Greičiau numirsi nei sulauksi žalos atlyginimo už valdininkų aplaidumą

Greičiau numirsi nei sulauksi žalos atlyginimo už valdininkų aplaidumą
2025-09-05

Biblioteka išleido žurnalą „Kultūros kurortas“

Biblioteka išleido žurnalą „Kultūros kurortas“
2025-09-05

Tarptautiniame festivalyje tašką padėjo Lietuvos kariuomenės orkestras

Tarptautiniame festivalyje tašką padėjo Lietuvos kariuomenės orkestras
2025-09-05

Jaunimo oazė atsinaujino!

Jaunimo oazė atsinaujino!
Dalintis straipsniu
Nadiežda Ivanova. Kultūrinė edukacija: nuo kūrybos iki bendruomeniškumo