Gendantys autobusai nesilaiko grafiko, vagiami pinigai už talonėlius
Klaipėda atvirai
Turinį įkėlė

„Atvira Klaipėda“, remdamasi Vykdomojo komiteto dokumentais, dabar saugomais Klaipėdos regioniniame valstybės archyve, dar viename ciklo „Savaitgaliai su senąją Klaipėda“ rašinyje pasakoja apie 1952-ųjų uostamiesčio transportą.
1952-ųjų spalio viduryje Vykdomasis komitetas, išklausęs Autotransporto kontoros viršininko, draugo Zacharovo ataskaitą, savo sprendime nurodė, jog keleivių pervežimo autobusais planas per devynis tų metų mėnesius buvo išpildytas 116,1 proc. - viešuoju transportu pasinaudojo 2,6 mln. žmonių. Palyginimui, VšĮ „Klaipėdos keleivinis transportas“ direktorius Gintaras Neniškis šiemet vasarį skelbė, jog 2024-aisiais bendroje Klaipėdos miesto ir regiono viešojo transporto sistemoje keliauta 38 480 113 kartų.

Draugas Zacharovos tada taip pat buvo nurodęs, jog autobusai nuvažiavo 10,5 mln. kilometrų - planas išpildytas 104,9 proc.
Planai buvo viršyti ir pervežant krovinius. Su jais nuvažiuota 922 tūkst. kilometrų (105,7 proc. išpildymas), pervežta 58 700 tonų (118,5 proc.).
Planus viršijo ir taksistai. Jie nuvažiavo 108,9 tūkst. kilometrų (104,4 proc.).
Nepaisant visų šių pasiekimų Vykdomasis komitetas konstatavo, jog autotransporto kontoros darbe vis dar buvo trūkumų, trukdžiusių teikti viešojo transporto paslaugas miestiečiams.
Pirmiausia buvo pažymėta, kad mieste vis dar nebuvo autobusų grafiko, o pačių autobusų techninė priežiūra buvo labai prasta, nebuvo vykdomi profilaktiniai jų patikrinimai. Dėl to pasitaikydavo atvejų, kad nebūdavo įvykdomi numatyti reisai. Taip, pavyzdžiui, rugsėjo 9-ąją „iš centrinės miesto linijos“ buvo nuimti net šeši autobusai ir liko dirbti tik du.
Maršrutu Degtukų šiaudelių fabrikas (dabar - „Klaipėdos baldai“) - Plikiai iš viso niekas nevažiavo, nes jam skirtas autobusas jau ilgai buvo remontuojamas, o kasdieniam darbui kontorai trūko trijų autobusų.
Miesto valdžia piktinosi ir tuo, kad nors autobusų remontui trūko šaltkalvių į šį darbą nebuvo įtraukiami vairuotojai.
Geram keleivių aptarnavimui trukdė ir blogos būklės keliai Giruliuose, Plikuose bei vienas miesto žiedas.
Blogai, anot Vykdomojo komiteto, buvo vykdomi ir tarpmiestiniai reisai į Šiaulius, Mažeikius, Kryžkalnį - dėl autobusų trūkumo buvo nesilaikoma grafikų. Be to, buvo konstatuota, jog kontoroje nebuvo tiksliai išmatuoti atstumai, todėl kiek nuvažiavo, nurodydavo patys šoferiai, bet bėda buvo ta, kad patikrinus paaiškėjo, jog iš 11 autobusų net devyniuose neveikė spidometrai.
Blogai buvo įvertinta ir kontoros kadrų politika, nes ji turėjo tik penkis kontrolierius, tad miesto maršrutai buvo retai tikrinimai ir tai sudarė sąlygas konduktoriams savintis valstybinius pinigus.
„Kontrolieriai Naujalis, Belovas, Denisovas užsiiminėja daugiau girtuokliavimu, o ne konduktorių kontrole. Konduktoriai, kaip Sivalova, Griputė ir eilė kitų savinasi valstybinius pinigus ir vis tiek toliau dirba“, - dėstyta Vykdomojo komiteto sprendime.
Jame paminėta, kad kai rugpjūtį buvo atliekamas patikrinimas, jo metu nustatyta, jog minėtoji Sivalova per vieną dieną buvo pasisavinusi 72 rublius, o rugsėjį - 21 (tuo metu vidutinė mėnesinė alga Sovietų sąjungoje siekė 674 rublius). Ir trečio patikrinimo metu buvo nustatytas neatitikimas talonėlių apskaitoje. Už visą tai Sivalova gavo tris papeikimus, bet vis tiek toliau dirbo „pačiame geriausiame miesto autobuse“, nes ją „tiesiogiai dengė“ Eksploatacijos skyriaus viršininkas draugas Milošenko ir pats kontoros viršininkas draugas Zacharovas.
Preliminariais ir orientaciniais skaičiavimais, pasak Vykdomojo komiteto, per mėnesį konduktoriai pasisavindavo apie 90 tūkst. rublių. Tokia prielaida buvo daroma remiantis tuo, kad iš 34 konduktorių planą įvykdydavo tik vienas arba du, o likę tik 60-70 proc.
Valdžia piktinosi, kad esant tokiai padėčiai nei Klaipėdos miesto kontrolierius-revizorius, nei milicija nesiėmė jokių priemonių, o netgi priešingai - milicininkai patys nemokamai važinėdavo autobusais.
„Autotransporto kontoros darbuotojų disciplina yra žemo lygio. Pavyzdžiui, rugsėjį buvo pareikšta apie 20 papeikimų, egzistuoja didelė darbuotojų kaita. Rugsėjį buvo priimta 12 naujų darbuotojų, atleista - 18“, - dėstė Vykdomasis komitetas.
Tad reaguodamas į tokią padėtį jis nusprendė autotransporto kontoros veiklą teikiant keleivių pervežimo paslaugas pripažinti nepatenkinama. Jos viršininkui draugui Zacharovui buvo nurodyta per mėnesį pašalinti išvardintus trūkumus ir įvesti tvarką aptarnaujant keleivius. Taip pat jis buvo įpareigotas iki lapkričio 1-osios sudaryti maršrutų grafikus ir užtikrinti, kad jų būtų laikomasi.
„Peržiūrėti konduktorių ir kontrolierių sąstatą ir atsikratyti visokių girtuoklių ir sukčių, pasirinkti sąžiningus ir patikimus darbininkus“, - skelbė dar vienas nurodymų punktas.
Nesąžiningus konduktorius ir kontrolierius buvo nurodyta ne tik bausti drausminėmis nuobaudomis, bet ir traukti baudžiamojon atsakomybėn. Kartu buvo nurodyta pradėti vykdyti griežtą kontrolierių veiklos kontrolę, įpareigojant juos kasdien teikti ataskaitas apie atliktus konduktorių patikrinimus.
Atsakomybėn nurodyta traukti ir vairuotojus, kurie iš maršruto pasitrauktų be pateisinamų priežasčių.
Eksploatacinę-mechaninę kontoros dalį nurodyta sustiprinti patyrusiais kadrais, kurie galėtų užtikrinti savalaikį autobusų remontą.
Miesto milicijos viršininkui draugui Guliajevui buvo duotas nurodymas sustiprinti autotransporto kontoros darbo kontrolę ir „suteikti praktinę pagalbą kontrolieriams ir konduktoriams“. Vyriausiojo kontrolieriaus-revizoriaus draugo Anochino buvo paprašyta „sistematiškai vykdyti maršrutų revizijas ir tikrinti kontrolierių bei konduktorių darbą“ ir apie rezultatus pranešti Vykdomajam komitetui.
Kartu buvo nurodyta nuolatinei miesto tarybos komunalinio ūkio komisijai kartu su autotransporto kontoros viršininku išrinkti iš miesto tarybos deputatų visuomeninius kontrolierius autobusams ir taksi.
Taip pat miesto valdžia nusprendė kreiptis į apskrities Vykdomąjį komitetą bei LTSR Ministrų tarybą ir pranešti jiems, kad atsarginės dalys iš fondų miesto autobusams tiekiamos nepatenkinamai, o tai neleidžia užtikrinti normalaus ir miestinio, ir tarpmiestinio susisiekimo. Apskrities Vykdomajam komitetui papildomai nuspręsta pranešti apie prastą kelių, kuriais važiavo tarpmiestiniai autobusai, padėtį.
Miesto komunalinio ūkio skyriaus vedėjui draugui Dovganiui buvo nurodyta suremontuoti kelius Giruliuose bei Smiltelės gatvės - Faneros fabriko žiedą.
Vyriausiosios autotransporto valdybos Klaipėdos valdžia paprašė kuo greičiau į uostamiesčio kontorą nukreipti patyrusį vyriausiąjį inžinierių.
Autorius: Martynas Vainorius
Kopijuoti, platinti ar skelbti šį turinį be autoriaus raštiško sutikimo draudžiama